Phishing: laat je niet vangen dankzij deze tips

We krijgen steeds meer te maken met phishing of frauduleuze berichten, e-mails en telefoontjes die valselijk worden verspreid. Hackers proberen op verschillende manieren persoonlijke (inlog)gegevens te ontfutselen. Let op! We geven je enkele tips om de oplichters slimmer af te zijn én geven raad over wat je moet doen als je toch het slachtoffer wordt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit of internetfraude. Hierbij willen oplichters vertrouwelijke gegevens verkrijgen. Afhankelijk van hun doel, proberen ze:

  • jouw inloggegevens te stelen;
  • jouw kredietkaartgegevens te verkrijgen;
  • je geld te laten overschrijven naar een vals rekeningnummer;
  • je nietsvermoedend te laten doorklikken naar geïnfecteerde websites.

Regelmatig circuleren er frauduleuze berichten, e-mails, en telefoontjes uit  naam van een bekende organisatie. Geef in geen enkel geval je inlog- of privégegevens door via een website die je niet kent.

Met deze tips ben jij de oplichters slimmer af

Kijk goed naar de afzender
Phishers of oplichters sturen je valse berichten of e-mails die afkomstig lijken te zijn van een gekende bron, zoals een vriend, een bank of in dit geval Liantis. Kijk altijd goed naar de afzender van deze berichten. Momenteel circuleren er zelfs valse e-mails van het valse e-mailadres service@liantis.be. Twijfel je over een e-mailadres? Neem dan zeker contact op met je vertrouwde klantenadviseur via een gekend telefoonnummer. 

Lees goed de onderwerpregel
Phishingmails hebben vaak schrijffouten in de onderwerpregel, in combinatie met een hoge urgentie. Hier zou er al een belletje moeten rinkelen. 

Lees goed wat er juist gevraagd wordt
Wordt er gevraagd om persoonlijke gegevens door te geven, zoals pincodes, kredietkaartgegevens, wachtwoorden? Dan mogen de alarmbellen afgaan. Wanneer dit wordt gevraagd, schuilt hier meer achter. Ook wanneer gevraagd wordt om ‘dringend !!’ op een link te klikken, is de kans groot dat je naar een verdachte website wordt geleid.

Contacteer ons bij twijfel
Merk je bepaalde veranderingen op, bijvoorbeeld een ander rekeningnummer op facturen of een verdachte manier van communicatie via e-mail of telefonisch? Of twijfel je aan de echtheid van een e-mail? Contacteer ons.

Phishing melden

Ben je slachtoffer van internetfraude? Neem dan meteen contact op met je bank. Meld de fraude ook zeker op https://meldpunt.belgie.be/ of geef het aan bij de politie. De politiediensten staan in contact met Regionale en Federale Computer Crime Units (RCCU en FCCU) die cybercriminaliteit bestrijden.

Stuur de phishingmail ook door naar verdacht@safeonweb.be. Vind meer informatie over phishing en malware op https://www.safeonweb.be

21/02/2023


COOKIES OP DEZE WEBSITE

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren.
Om deze website optimaal te ervaren moet u akkoord gaan met onze cookie-instellingen.
Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring