Eerst komt de inhoud van een website, dan pas de vorm!

Bepaal eerst de inhoud van je website daarna hou je je bezig met het ontwerp. En om de inhoud van een website vast te stellen moet je jezelf 2 vragen stellen:

Wat is het doel van de website: verkopen of informeren?
Wie is de doelgroep: kinderen, ondernemers, gepensioneerden, ..

Als je deze twee vragen helder voor ogen hebt, ga je de inhoud creëren van de website. Hou je nog niet bezig met het ontwerp van de website. Maak de inhoud klaar:

  • Je schrijft teksten (of laat dat doen door een copywriter)
  • Je kiest afbeeldingen (of laat die maken door een fotograaf)
  • Je kiest filmmateriaal (of laat dat maken door een filmbedrijf)

Waarom je eerst de content maakt? Omdat de vorm van jouw teksten (de lengte, de onderverdeling in paragrafen), de vorm van jouw afbeeldingen (hun kleuren, het formaat waarop ze getoond moeten worden, de prominentie die ze moeten krijgen) en de vorm van jouw filmmateriaal (idem) gezamenlijk de vorm van jouw website bepalen. Dit is waar het op neerkomt:

Content eerst dus

Eerst content maken en dan pas het ontwerp heeft 3 immense voordelen:

  • De content helpt je om het design gepast te maken, omdat je kleuren en vormen synergetisch kunt laten werken
  • De content zorgt ervoor dat je design doelgerichter is, omdat het de UX (user experience) ondersteunt
  • De content zorgt ervoor dat je website beter getoond wordt op telefoons en tablets, omdat de schaalbaarheid afgestemd wordt op de inhoud

Content is king en dat zal nooit veranderen. We streven tenslotte allemaal naar websites die zo goed mogelijk hun doel bereiken.

20/06/2022


COOKIES OP DEZE WEBSITE

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren.
Om deze website optimaal te ervaren moet u akkoord gaan met onze cookie-instellingen.
Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring