Phishing

Ik wil een promotionel email verspreiden

Welke juridische regels moet ik in acht nemen alvorens ik een promotiemail verspreid?

Als ik via een e-mailcampagne reclame wil maken voor mijn producten, waar moet ik dan op letten om volgens de wet helemaal in orde te zijn?  

Eerste vereiste is de voorafgaande toestemming van de ontvanger om hem of haar de promotionele e-mail toe te sturen.  De ontvanger kan u bijvoorbeeld deze toestemming geven door het invullen van een formulier op uw website.

Enkel naar uw bestaande klanten mag u in principe spontaan, en zonder uitdrukkelijke extra toestemming, promotionele e-mails sturen, tenzij ze formeel te kennen geven dit niet te wensen.

Verder moet uit de opmaak van uw promotionele e-mail duidelijk blijken dat het om publiciteit gaat. De vermelding "reclame" of "publiciteit" is niet verplicht, maar de ontvanger moet wel meteen kunnen zien over wat voor soort e-mailbericht het gaat.

Uiteraard moet de ontvanger u (of uw bedrijf) duidelijk kunnen identificeren, inclusief uw geldig e-mailadres. Via de optout'-clausule bij uw promomail geeft u de ontvanger de mogelijkheid zich te allen tijde uit te schrijven en dus de e-mails niet meer te ontvangen. Dat kan bijvoorbeeld door een link onderaan die de ontvanger kan aanklikken om zich zelf meteen uit uw bestand te verwijderen. Binnen een redelijke termijn stelt u de ontvanger dan via een e-mail op de hoogte van zijn of haar schrapping.

Als u met deze verplichtingen rekening houdt en in uw publicaties aangename lectuur voorziet voor uw lezers, kan een promotionele e-mail een belangrijke plaats innemen in uw marketingstrategie. Ook de prijs valt mee, want een postzegel kleven hoeft niet!


BYS, gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker te maken.  Meer info